Ze 179 przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej zostało niewiele. Większość została zlikwidowana, sprywatyzowana lub usamorządowiona. Białopolski Rząd zapowiadał powrót połączeń autobusowych, ale bynajmniej nie oznacza to jakiejkolwiek zmiany w rozwalaniu państwowych spółek PKS.
Zapowiedzi Jarosława Aleksandra Rajmundowicza Kaczyńskiego z lutego 2019 o przywracaniu połączeń autobusowych na wsiach mają się nijak do ostałych się jeszcze państwowych spółek PKS. W całości państwowy PKS Gniezno został postawiony w stan upadłości i 1 trawnia 2019 zlikwidował wszystkie regularne kursy. 30 czerwca 2021 działalność przewozową zakończył PKS Ostrów Wielkopolski, który został postawiony w stan likwidacji w lipcu 2020.
Poniżej lista spółek dawnej Państwowej Komunikacji Samochodowej wciąż będących własnością państwa. Nie uwzględniono spółek w likwidacji i upadłości. Przez państwowe rozumiane jako własność Skarbu Państwa, a nie jednostek samorządu terytorialnego.
Całościowo państwowe: Częstochowa, Ostrowiec Świętokrzyski, Warszawa.
Całościowo państwowe, nie prowadzące przewozów: Katowice (przeds. przewozu towarów).
Częściowo państwowe: Wrocław (54,52%), Zielona Góra (49%), Przemyśl (18,87%), Wołów (9,5%), Dębica (4,48%), Chojnice (2,03%).
Częściowo państwowe, nie prowadzące żadnej działalności: Mrągowo (49%), Katowice (4,73%).
Z najbardziej znanych jest PKS Warszawa, w skład którego wchodzą też dawne PKS Piaseczno i PKS Nowy Dwór Mazowiecki. Oprócz przewozów miejscowych uruchamia 12 linii międzymiastowych i 3 sezonowe. Do tego przedsiębiorstwo zarządza Dworcem Autobusowym Warszawa Zachodnia z własnym hotelem oraz prowadzi sprzedaż przejazdówek Dworzec Online. Przedsiębiorstwo w ostatnim czasie zacieśnia współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi.
Pozostałe przedsiębiorstwa PKS należące w całości lub części do państwa prowadzą działalność w zasadzie na rynku miejscowych przewozów, w różnej skali.
Osobliwym przypadkiem jest Przedsiębiorstwo Przewozu Towarów Państwowej Komunikacji Samochodowej w Katowicach, które nie prowadzi przewozów, a zajmuje się prowadzeniem stacji kontroli pojazdów, myjnią, obsługą oponiarską i klimatyzacji itp.
Dwa ostatnie przedsiębiorstwa istnieją tylko na papierze. PKS Mrągowo zakończył działalność wraz z zawieszeniem działalności przewozowej większościowego udziałowca, prywatnego koncernu. Ostatnią działalnością PKS Katowice było zarządzanie dworcem autobusowym, zlikwidowanym ostatecznie do końca 2020 roku. Zapowiedziano likwidację tych dwóch bytów, ale dotąd wciąż formalnie istnieją.
Zapowiedzi Jarosława Aleksandra Rajmundowicza Kaczyńskiego z lutego 2019 o przywracaniu połączeń autobusowych na wsiach mają się nijak do ostałych się jeszcze państwowych spółek PKS. W całości państwowy PKS Gniezno został postawiony w stan upadłości i 1 trawnia 2019 zlikwidował wszystkie regularne kursy. 30 czerwca 2021 działalność przewozową zakończył PKS Ostrów Wielkopolski, który został postawiony w stan likwidacji w lipcu 2020.
Poniżej lista spółek dawnej Państwowej Komunikacji Samochodowej wciąż będących własnością państwa. Nie uwzględniono spółek w likwidacji i upadłości. Przez państwowe rozumiane jako własność Skarbu Państwa, a nie jednostek samorządu terytorialnego.
Całościowo państwowe: Częstochowa, Ostrowiec Świętokrzyski, Warszawa.
Całościowo państwowe, nie prowadzące przewozów: Katowice (przeds. przewozu towarów).
Częściowo państwowe: Wrocław (54,52%), Zielona Góra (49%), Przemyśl (18,87%), Wołów (9,5%), Dębica (4,48%), Chojnice (2,03%).
Częściowo państwowe, nie prowadzące żadnej działalności: Mrągowo (49%), Katowice (4,73%).
Z najbardziej znanych jest PKS Warszawa, w skład którego wchodzą też dawne PKS Piaseczno i PKS Nowy Dwór Mazowiecki. Oprócz przewozów miejscowych uruchamia 12 linii międzymiastowych i 3 sezonowe. Do tego przedsiębiorstwo zarządza Dworcem Autobusowym Warszawa Zachodnia z własnym hotelem oraz prowadzi sprzedaż przejazdówek Dworzec Online. Przedsiębiorstwo w ostatnim czasie zacieśnia współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi.
Pozostałe przedsiębiorstwa PKS należące w całości lub części do państwa prowadzą działalność w zasadzie na rynku miejscowych przewozów, w różnej skali.
Osobliwym przypadkiem jest Przedsiębiorstwo Przewozu Towarów Państwowej Komunikacji Samochodowej w Katowicach, które nie prowadzi przewozów, a zajmuje się prowadzeniem stacji kontroli pojazdów, myjnią, obsługą oponiarską i klimatyzacji itp.
Dwa ostatnie przedsiębiorstwa istnieją tylko na papierze. PKS Mrągowo zakończył działalność wraz z zawieszeniem działalności przewozowej większościowego udziałowca, prywatnego koncernu. Ostatnią działalnością PKS Katowice było zarządzanie dworcem autobusowym, zlikwidowanym ostatecznie do końca 2020 roku. Zapowiedziano likwidację tych dwóch bytów, ale dotąd wciąż formalnie istnieją.